Der var fuldt fokus på
elektrisk drift, da Peugeot løftede sløret for den
helt nye generation af succesmodellen, 3008. Den nye
E-3008 er nemlig, som navnet indikerer, fuldt
elektrisk.
Men hvorfor sætte et ”E”
foran ”3008”? Fordi i horisonten spøger en plug-in
hybrid version, så der også er biler til de lande og
de kunder, der ikke er helt klar til at forlade de
konventionelle drivliner. Om Danmark er et af dem,
vil tiden vise.
Det er næppe dårligt tænkt,
for mange steder, også i Europa, er man ikke i
nærheden af at være parat til el-drift. Men ved
verdenspremieren på Peugeot fabrikken i hjembyen
Sochaux nær Mulhouse i Frankrig handlede det om den
fuldt elektriske bil, som også er den første model
skabt på den nye STLA medium platform, som er
designet netop med fuld elektrificering som
omdrejningspunkt.
Mesterstykke
Helt overordnet set er 3008,
som i undertegnedes optik har været et mesterstykke
i bildesign siden den første gang så dagens lys, i
den grad blevet moderniseret. Moderne
produktionsteknikker gør det lettere at formgive
biler, og det har Peugeot udnyttet til fulde. Den
nye E-3008 er så elegant som en SUV nu kan være det.
For faktisk er der tale om en regulær SUV – stor
frihøjde (omkring 20 cm – mere nøjagtigt kan det
ikke siges endnu. Fordi bilen endnu ikke er
produktionsklar), mulighed for firehjulstræk og
masser af kræfter.
Sådan en bil skal også have
et stort batteri, og selvom batterivægten på over
500 kg i bogstavelig forstand vejer tungt i bilen,
vejer det forhåbentligt også tungt på
salgsstatistikken, har designerne givet vis tænkt. I
alle tilfælde stiller man i udsigt, at man med det
store batteri på næsten 100 kWh vil kunne køre op
til 700 kilometer på en opladning.
Flere drivliner og
udstyrspakker
Den nuværende Peugeot 3008 er
en bestseller, der er blevet anskaffet af flere end
1.320.000 kunder i 130 lande i løbet af de sidste 7
år. E-3008 vil kunne fås i to udstyrsniveauer,
Allure og GT, med 3 ekstraudstyrspakker for at holde
valgene enkle, og tre fuldt elektriske drivlinjer
(210 hk, 230 hk Longe Range og 320 hk Dual Motor
(4-hjulstræk).
Den nye Peugeot E-3008 blev
præsenteret på fabrikken i Sochaux, af gode grunde,
for det er også dér, den vil blive produceret når
den sendes på markedet fra februar 2024.
Den nye E-3008 er umiddelbart
genkendelig på sin fastback SUV-styling. Dens cD tal
er 0,28, den er 4,54 meter lang, 1,89 meter bred og
1,64 meter høj. Dermed er der trods plads til de
velvoksne batterier fortsat rum for passagerer og
bagage. 520 liter i bagagerummet er identisk med
bagagerumskapaciteten i den tidligere 3008.
Markant front
Den nye E-3008 introducerer
en ny front med nydesignede forlygter og et nyt
kølergitter med en graduering i karrosseriets farve,
mens den ikoniske tre-klo-lyssignatur forbliver hvor
den plejer at være. Forlygterne er i øvrigt LED på
alle versioner og GT-versionen leveres som standard
med Peugeots nye Pixel LED-teknologi, som automatisk
tilpasser forlygtestrålen til trafikforholdene og
bibeholder optimal belysning uden at forstyrre andre
trafikanter. Peugeot har moderniseret den
traditionelle fastback-linje med en såkaldt
"flydende" spoiler. Den forbedrer karrosseriets
linjeføring, men optimerer også aerodynamikken.
Det nye design har mange fine
detailløsninger. Siderudernes tætninger er fx skjult
i dørene, alle kromdele er blevet fjernet og
generelt er antallet af dekorationer på karosseriet
reduceret betragteligt. Aerodynamikken underbygges
af nye 19” eller 20” hjul med hver deres tekniske og
geometriske design.
Intet er overladt til tilfældighederne, når det
gæder design, også fælgene har deres helt eget
karakteristiske udseende.
PANORAMIC I-COCKPIT
Det udvendig design lægger op
til et design-løft også i kabinen, hvor førerpladsen
er domineret af en ”svævende”, buet 21-tommer
HD-panoramaskærm, som kombinerer head-up-displayet
med den centrale berøringsskærm.
Panoramaskærmen er udformet,
så den er let buet mod føreren, og den ”svævende”
effekt understreges af den omgivende LED-belysning,
hvis kilde er placeret under skærmen. Dette lys kan
personificeres i otte forskellige farver. Hvor der
er delte meninger om de nyere buede computerskærme
til fx kontorbrug og gaming er det vores opfattelse,
efter at have prøvesiddet bilen, at dimensionerne
såvel som oplevelsen af skærmen i den nye Peugeot
faktisk fungerer fremragende. Den højre side af
panoramaskærmen er i øvrigt tilgængelig for både
fører og passager, ligesom en traditionel
centerskærm.
Elbil fra begyndelsen af
Den nye E-3008 er fra
begyndelsen af designet til at være en 100 procent
elektrisk model og fås med tre forskellige
drivlinjer (forventede WLTP tal): Rækkevidde på 525
km, tohjulstræk, 210 hk/157 kW, en Dual Motor med
rækkevidde på 525 km, firehjulstræk, 320 hk/240 kW.
Og en Long range udgave med rækkevidde på 700 km,
tohjulstræk, 230 hk/170 kW.
Elmotoren er skabt i et
STELLANTIS-NIDEC joint venture i Trémery i Frankrig.
Der er tale om en ny generation af permanent magnet
synkronmotorer, som er stærkere og mere effektive.
De tohjulstrukne versioner leverer foruden effekten
på 157kW respektive 170 kW et drejningsmoment på 343
Nm respektive 343Nm. Dual Motor versionen leverer i
alt de nævnte 240kW (systemeffekt) samt 157kW-343 Nm
foran og 83kW-166Nm bagtil.
73 hhv 98 kWh batteri
Køre-batteriet er et 400V
højspændings litium-ion-batteri med en kemisk
sammensætning af NMC (Nikkel, Mangan og Cobalt), og
er placeret under bundpladen. Batteriet fås i tre
forskellige definitioner (WLTP-cyklus er også hér
under godkendelse): Rækkevidde på 525 km med 73 kWh
batteri. Dual Motor benytter også 73 kW batteriet og
har som sådan en rækkevidde på 525 km. Og Long range
på 700 km sikres af et batteri på 98 kWh.
Til AC-opladning fås to typer
on-board chargere i form af en 11 kW trefaset
oplader som standard og en 22 kW trefaset oplader
som ekstraudstyr. Til DC-opladning er det muligt at
lade med en effekt på op til 160 kW, hvilket
betyder, at standardbatteriet kan blive genopladet
fra 20 procent til 80 procent på 30 minutter for
standardudgaven, og mindre end 30 minutter for
Long-Range-versionen.
|